BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, August 17, 2010

Detik2 kelahiran Muhammad Nur Iman Hadiff

25.06.2010

tarikh ni merupakan tarikh jangkaan aku besalin..tp langsung xda tanda2 aku nk besalin. hari ni jg aku ada temujanji ngn doc..memandangkan lum ada apa2 tanda doc bg tempoh lg 9 hari, klu x besalin gk, doc suruh msk wad utk induce..aduh aku dh rasa x sbr sgt nk besalin ni..klu ble hari ni jgk aku nk induce..tp doc ckp sabarrrrrrr.. hampa rasanya x besalin lg cz aku jangkakn aku akn besalin awal mcm kebanyakan org memandangkan ini merupakan kandunganku yg kedua.

26.06.2010

jam lbh kurang 1 am..perutku rasa sakit yg amat..confirm tanda besalin ni..ini merupakan kontraksi pertama aku utk kandungan ini n rasanya sgt sakit.berbeza ngn iman dlu, iman dlu sakitnya beperingkat2 tp kalini x, setiap kontraksi yg dtg sangatlah sakit..

jam lbh kurang 3.30am kmi gerak ke hospital, smpi d hospital doc cek bukaan br 3 cm..aku dimasukkan ke wad sementara menunggu bukaan lbh bsr..disebabkan wad penuh, aku dimasukkan ke wad kelas 2,sgt selesa..kontraksi dtg lbh kerap n sangatlah sakit, smpi aku xble nk ckp..

selepas dr subuh td, xda doc yg dtg cek bukaan aku, aku dh sakit sgt ni tp air ketuban lum pch lg..jam dh hampir 4.30 ptg..aku dh x tahan..aku suh hubby panggil doc, tp ms 2 doc xda..nurse kt situ suh tnggu..aku dh rasa sakit sgt..aku suh hubby panggil lg..disebabkan doc xda, nurse yg dtg cek aku..cek2 bukaan dh 7cm okey..ptt la sakit sgt...trus air ketuban aku dipecahkan n aku dhantar ke bilik besalin.

di bilk besalin pas aku dipsg CTG, aku dtinggalkn sendiri..ms ni hubby lum msk lg..aku dh rasa baby nk kuar, lonceng kecemasan plak aku xdpt capai..so apa lg aku teriak sekuat hati.....tolooonnnnnggggg..belari doc msk bilik aku, doc cek dh npk rambut baby, doc cpt2 suh kol hubby..dgn 2 kali teran ja Iman Hadiff selamat dilahirkn..sgt sng..jam 5.15ptg Hadiff lahir..proes menjahit pn sekejap ja..sbb hya 2 jahitan, doc ckp koyakan x byk..hubby menemani aku smpi aku discaj dr bilik bsalin...besalin petama dlu meneran hmpir sejam br iman kuar, 2pun ngn bantuan vacuum, proses menjahit pun lbh stgh jam.

selepas Hadiff dibersihkan, hadiff dihantar kpdku utk disusukan..ini merupakan pengalaman pertamaku menyusukn bayi lps bbrp minit dilahirkn. ms iman dlu 15 jam lps lahir br aku dpt susukn dia, sbbnya slps lahir dia dmasukkan ke NICU cz kepala dia ada luka skit sbb d vacuum n sbb dia x nangis ms dilahirkn..tp alhamdulillah smuanya selamat.

jam lbh kurang 9.30mlm aku discaj dr bilik besalin..d luar iman n mama menunggu kmi..bila kuar ja n npk iman aku trus nangis sbb aku rindu dia, dia pn nangis n minta aku dukung dia...sedihnya sbb xdpt dukung dia..

wpun proses melahirkn kali ni sgt sakit tp aku rasa sgt sng. sakit mgkin sbb aku x smpt ambil apa2 ubat tahan sakit..ms meneran 2 aku rasa mcm nk kentut je..haha..tup tup Hadiff dh kuar...iman dlu wpun agak susah nk lahirkn dia tp aku x rasa sakit...ms menjahit wpun lama aku x rasa apa2pun...sbb 2 pas bsalin iman dlu bila org tanya 'sakit x besalinn?..aku msti jwb 'tidak'. tp kalini klu org tnya, jwpnnya ialah 'ya'..hehe..

k la..gmbr insyaAllah akn d upload kemudian.

0 comments: